Struktura organizacyjna KPP w Chrzanowie
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:
-
Kierownictwo:
-
Komendant,
-
I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Chrzanowie;
-
Wydział Kryminalny;
-
Wydział Dochodzeniowo – Śledczy;
-
Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą;
-
Wydział Prewencji;
-
Wydział Ruchu Drogowego;
-
Rewir Dzielnicowych;
-
Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo – Informacyjnych;
-
Zespół do spraw Dyscyplinarnych;
-
Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby
i Pracy; -
Wydział Wspomagający;
-
Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:
-
organizowanie i prowadzenie w oparciu o przepisy służbowe czynności operacyjno-rozpoznawczych na podległym terenie w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej;
-
inicjowanie i koordynowanie czynności operacyjno - rozpoznawczych służby kryminalnej podległych jednostek Policji w celu sprawnego wykrywania sprawców przestępstw popełnionych na terenie działania jednostki;
-
współpraca z pionem dochodzeniowo-śledczym, do walki z przestępczością gospodarczą, prewencji i ruchu drogowego w zakresie rozpoznawania i wykrywania sprawców przestępstw;
-
udzielanie pomocy podległym jednostkom policji w prowadzeniu spraw
o dużym ciężarze gatunkowym, złożonych lub wielowątkowych; -
niezwłoczne podejmowanie działań procesowych i pozaprocesowych na miejscach zdarzeń zaistniałych na podległym terenie;
-
prowadzenie przy wykorzystaniu dostępnych metod poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości;
-
prowadzenie poszukiwań osób zaginionych, identyfikacja odnalezionych NN osób i NN zwłok;
-
współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z innymi jednostkami Policji, instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego oraz z organizacjami społecznymi;
-
współpraca z pionem kryminalnym KWP w zakresie realizacji czynności operacyjno - rozpoznawczych;
-
wykorzystywanie w prowadzonej pracy operacyjno - rozpoznawczej dostępnych metod pracy operacyjno-rozpoznawczej w tym prowadzenie
i stałe rozwijanie współpracy z osobowymi źródłami informacji; -
zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach i prowadzonych postępowaniach;
-
nadzór nad pracą operacyjną prowadzoną w podległych jednostkach Policji;
-
udział w kursach i szkoleniach doskonalących dla funkcjonariuszy pionu kryminalnego;
-
prowadzenie rejestracji kryminalnej i statystyki w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami.
Do zakresu zadań Wydziału Dochodzeniowo - Śledczego należy:
-
koordynowanie i nadzorowanie czynności dochodzeniowo - śledczych na szczeblu powiatu oraz udzielanie pomocy podległym jednostkom w sprawach o znacznym ciężarze gatunkowym i w razie konieczności przejmowanie do prowadzenia spraw o dużej złożoności;
-
koordynowanie pracy komórek dochodzeniowo – śledczych podległych jednostek oraz udzielanie tym jednostkom merytorycznego wsparcia;
-
sprawowanie nadzoru ogólnego oraz dokonywanie ocen działalności komórek dochodzeniowo – śledczych podległych jednostek Policji w zakresie przestrzegania prawa, sprawności organizacyjnej, ekonomiki procesowej, problematyki dowodów rzeczowych oraz rezultatów wykrywczych;
-
prowadzenie postępowań przygotowawczych w formie dochodzeń oraz śledztw w sprawach własnych oraz powierzonych przez Prokuraturę jak również wykonywanie czynności procesowych w zakresie powierzonym przez sąd;
-
prowadzenie czynności sprawdzających;
-
wykonywanie czynności zleconych przez inne jednostki i instytucje
w ramach tzw. pomocy prawnej; -
realizacja czynności w zakresie kryminalistycznych oględzin miejsca zdarzeń na obszarze powiatu przez Zespół Techniki Kryminalistycznej oraz racjonalne i efektywne wykorzystanie ujawnionych i zabezpieczonych śladów kryminalistycznych i dowodów rzeczowych w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;
-
obsługa zdarzeń na terenie podległym KPP w Chrzanowie w ramach dyżurów referenckich;
-
prowadzenie ewidencji i depozytu dowodów rzeczowych w sprawach będących przedmiotem postępowań prowadzonych przez Wydział Dochodzeniowo - Śledczy oraz sprawowanie nadzoru nad postępowaniem z dowodami rzeczowymi w jednostkach podległych oraz Wydziale do walki z Przestępczością Gospodarczą i Wydziale Prewencji w/m;
-
informowanie podległych jednostek o zmianach w obowiązującym stanie prawnym;
-
uzgadnianie zasad współpracy i bieżące współdziałanie przy wykonywania zadań z prokuraturą, sądami, organami państwowymi, samorządowymi, organizacjami społecznymi i instytucjami użyteczności publicznej;
-
współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie oraz komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie czynności dochodzeniowo-śledczych;
-
inicjowanie szkoleń zawodowych policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym;
-
ustalanie oraz wdrażanie zasad współdziałania służby dochodzeniowo -śledczej z innymi służbami Policji, w szczególności z komórkami operacyjnymi i prewencją;
-
nadzór nad przestrzeganiem prawidłowości rejestracji statystycznej
i kryminalnej w postępowaniach przygotowawczych; -
(uchylony)
16a)realizowanie zadań wynikających z przepisów w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji, uzyskanych w toku realizacji zadań wydziału oraz współpraca w tym zakresie z Wydziałem Wspomagającym Komendy oraz Wydziałem Wywiadu Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
-
realizacja czynności dotyczących gromadzenia w systemie AFIS linii papilarnych oraz w systemie GENOM profili kodu DNA.
Do zakresu zadań Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą należy:
-
rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej
i korupcyjnej, a także wykrywanie i ściganie sprawców tych przestępstw; -
realizowanie czynności operacyjno - rozpoznawczych i dochodzeniowo - śledczych zmierzających do rozpoznania i ścigania sprawców przestępstw o charakterze korupcyjnym i gospodarczym w ramach prowadzonych własnych i zleconych spraw operacyjnych oraz postępowań przygotowawczych;
-
prowadzenie postępowań przygotowawczych własnych i zleconych przez prokuraturę rejonową w sprawach o przestępstwa gospodarcze
i korupcyjne; -
inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć z instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi mających na celu przeciwdziałanie i zwalczanie przestępstw gospodarczych i korupcyjnych;
-
utrzymywanie stałej współpracy z Urzędami Celnymi, Skarbowymi, Strażą Graniczną i innymi instytucjami kontrolnymi;
-
współdziałanie z właściwymi wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji
w Krakowie w zakresie realizacji czynności o zasięgu krajowym lub przekraczających techniczno - kadrowe możliwości ich realizacji przez Komendę oraz prowadzenie wymiany informacji z innymi komórkami
i jednostkami Policji na terenie kraju; -
przejmowanie do prowadzenia postępowań przygotowawczych o dużej złożoności lub zawiłości bądź o najwyższym ciężarze gatunkowym
w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne; -
w ramach nadzoru zwierzchniego koordynowanie oraz nadzorowanie czynności operacyjno - rozpoznawczych i dochodzeniowo - śledczych na szczeblu powiatu w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
-
dokonywanie okresowych analiz zagrożenia przestępczością gospodarczą i korupcyjną na terenie powiatu chrzanowskiego;
-
podejmowanie działań zmierzających do ujawniania nowych form przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
-
dokonywanie analiz i ocen podejmowanych działań własnych i podległych komisariatów Policji dla zwiększenia skuteczności realizowanych przedsięwzięć wykrywczych;
-
organizowanie szkoleń doskonalenia zawodowego policjantów w zakresie przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
-
prowadzenie działalności informacyjnej oraz profilaktyki przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
-
inicjowanie i organizowanie działań prewencyjno - kontrolnych związanych z ujawnianiem i zwalczaniem przestępczości gospodarczej i korupcyjnej na szczeblu powiatu;
14a)realizowanie zadań wynikających z przepisów w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji, uzyskanych w toku realizacji zadań wydziału oraz współpraca w tym zakresie z Wydziałem Wspomagającym Komendy oraz Wydziałem Wywiadu Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
-
prowadzenie ewidencji i depozytu dowodów rzeczowych w sprawach będących przedmiotem postępowań prowadzonych przez Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą.
Do zakresu zadań Wydziału Prewencji należy:
-
planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie służb patrolowo – interwencyjnych;
-
(uchylony)
-
planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie toku pełnienia służby przez przewodników psów służbowych oraz nadzór nad utrzymaniem psów służbowych;
-
realizacja poleceń sądu, prokuratury oraz innych uprawnionych organów w zakresie doprowadzeń miejscowych osób;
-
prowadzenie nadzoru i koordynacji służby prewencyjnej w podległych komisariatach Policji;
-
dokonywanie systematycznych ocen stanu zagrożenia bezpieczeństwa
i porządku oraz organizowanie i nadzorowanie działań służb prewencyjnych zmierzających do ograniczenia występujących zagrożeń; -
przygotowywanie i prowadzenie analiz stanu bezpieczeństwa na potrzeby dyslokacji służby;
-
zapewnienie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego
w tym:
-
w komunikacji publicznej,
-
na obszarach wodnych;
-
organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
-
prowadzenie i nadzór nad czynnościami wykonywanymi w ramach postępowań wyjaśniających w trybie KPOW;
-
planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie działań realizowanych w ramach prewencji kryminalnej;
-
prowadzenie wielokierunkowych przedsięwzięć w zakresie ograniczenia
i zwalczania patologii społecznych, tj. narkomanii, alkoholizmu, przemocy w rodzinie, demoralizacji nieletnich oraz przestępczości; -
planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie toku pełnienia służby przez Zespół Dyżurnych mając na uwadze utrzymanie ciągłości pracy jednostki i jej gotowości do działań oraz koordynowanie działaniami policyjnymi na terenie powiatu;
-
przygotowanie szczegółowych planów do działań w warunkach konkretnych zagrożeń (zabezpieczeń imprez masowych, ochrony osób itp.) i stanów kryzysowych;
-
opracowanie bieżących decyzji kierownictwa jednostki do działań w warunkach zbiorowego naruszenia porządku publicznego i w sytuacjach kryzysowych;
-
organizowanie współpracy i współdziałania z właściwymi instytucjami szczebla powiatowego w zakresie realizacji przedsięwzięć dotyczących zabezpieczania imprez masowych, ochrony osób, sytuacji kryzysowych, w sytuacjach zbiorowego naruszenia porządku publicznego itp.;
-
zabezpieczanie imprez sportowych i rozrywkowych, zgromadzeń oraz innych wydarzeń o charakterze masowym stwarzających zagrożenia dla ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego;
-
gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych w zakresie:
-
klubów, organizacji, stowarzyszeń skupiających kibiców,
-
obiektów na terenie których są organizowane masowe imprezy sportowe,
-
przemieszczania się uczestników masowych imprez sportowych,
-
środków transportu z jakich korzystają uczestnicy masowych imprez sportowych, miejscach zbiórek, tras przejazdu oraz ich liczebności,
-
osób przeciwko którym toczy się postępowanie karne lub przeciwko którym skierowano wniosek o ukaranie za czyn popełniony
w związku z masową imprezą sportową, -
osób co do których zapadł prawomocny wyrok lub prawomocne orzeczenie o ukaraniu za przestępstwo lub wykroczenie, popełnione w związku z masową imprezą sportową,
-
zbiorowych naruszeń porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz chuligańskich zachowań,
-
organizatorów masowych imprez sportowych, organizatorów przejazdu uczestników masowych imprez sportowych;
-
organizowanie i prowadzenie rozpoznania środowisk kibiców na terenie podległym w tym:
-
prowadzenie rejestru informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych,
-
wprowadzanie danych do Centralnego Rejestru Zakazów Wstępu na Imprezy Masowe;
-
sprawowanie nadzoru nad przebiegiem wykonania orzeczonego środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezy masowe na terenie podległości służbowej z uwagi na miejsce zamieszkania osoby ukaranej;
-
zapewnienie właściwej reakcji jednostki na wszelkiego rodzaju zdarzenia
i sytuacje (w tym uruchamianie procedur); -
planowanie i organizowanie działań o charakterze mobilizacyjno –obronnym;
-
koordynowanie i nadzorowanie przechowywania broni służbowej oraz amunicji;
-
prowadzenie dokumentacji w zakresie rejestracji broni pneumatycznej oraz udzielania w ramach postępowań administracyjnych pozwoleń na broń białą;
-
współdziałanie ze społecznościami lokalnymi, organami administracji państwowej i samorządowej, strażami miejskimi oraz innymi specjalistycznymi formacjami ochronnymi w zakresie tworzenia i realizacji procedur oraz programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
-
zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku publicznego,
-
zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,
-
edukację mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu;
-
podejmowanie na polecenie Komendanta Powiatowego Policji czynności inspekcyjnych w komórkach organizacyjnych komendy oraz podległych jej komisariatach, pod kątem realizacji ustawowych zadań Policji oraz wykonywania obowiązków przez policjantów i pracowników cywilnych;
-
badanie efektywności organizacji służby i pracy, metod kierowania
i sprawowania nadzoru służbowego oraz analizowanie zagrożeń w prawidłowym funkcjonowaniu Komendy; -
wyjaśnianie w niezbędnym zakresie sygnałów o naruszeniach prawa przez policjantów lub pracowników Policji, a zwłaszcza o kontaktach policjantów ze środowiskiem przestępczym;
-
organizowanie, prowadzenie i nadzorowanie funkcjonowania i szkolenia struktur NPP ze stanu Komendy oraz grupy NGRM-P;
-
prowadzenie prostych form pracy operacyjnej;
-
opracowywanie i przygotowywanie informacji dotyczących efektów
i oceny pracy policjantów Wydziału Prewencji, -
prowadzenie współpracy i współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi jednostki.
Do zakresu zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
-
utrzymanie porządku i bezpieczeństwa w ruchu drogowym w powiecie chrzanowskim;
-
analizowanie zjawisk w dziedzinie ruchu drogowego, określanie tendencji
w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym; -
organizowanie i prowadzenie działań związanych z utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa na ciągach komunikacyjnych powiatu chrzanowskiego;
-
kontrolowanie przestrzegania przepisów z zakresu ruchu drogowego celem ujawniania przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców;
-
kontrolowanie przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o transporcie drogowym;
-
realizowanie czynności w ramach obsługi miejsc zdarzeń drogowych;
-
doskonalenie metodyki, organizacji, taktyki działania i wykonawstwa służby na drogach;
-
nadzór nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań stanu trzeźwości urządzeniami elektronicznymi przez policjantów prewencji
i ruchu drogowego; -
podejmowanie działań zmierzających do poprawy warunków ekologicznych na terenie powiatu poprzez eliminowanie pojazdów niesprawnych technicznie;
-
prowadzenie działań profilaktyczno - propagandowych, edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
-
współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości
z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami; -
prowadzenie wymaganych rejestracji zdarzeń drogowych w tym KSIP, SEWIK oraz szkolenia osób upoważnionych do kontroli ruchu drogowego, przygotowanie i ewidencjonowanie ich uprawnień;
16a)realizowanie zadań wynikających z przepisów w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji, uzyskanych w toku realizacji zadań wydziału oraz współpraca w tym zakresie z Wydziałem Wspomagającym Komendy oraz Wydziałem Wywiadu Kryminalnego i Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
-
współdziałanie z organami państwowymi i samorządowymi, społecznościami lokalnymi w zakresie:
-
opracowywania programów poprawy bezpieczeństwa ruchu
i oceny ich realizacji, -
zatrzymywania i cofania dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami oraz dopuszczających pojazdy do ruchu na drogach,
-
polityki orzecznictwa w sprawach o wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w ruchu na drogach,
-
inżynierii ruchu, uzgadniania projektów komunikacyjnych, lustracji dróg,
-
likwidacji miejsc zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego itp.,
-
kontroli sposobu eksploatacji pojazdów, nadzorowania i pilotażu przewozów ładunków nienormatywnych i materiałów niebezpiecznych,
-
pilotażu osób objętych specjalną ochroną;
-
współdziałanie z instytucjami i organizacjami społecznymi w celu:
-
zwalczania nietrzeźwych użytkowników dróg,
-
poprawy bezpieczeństwa pieszych i w komunikacji zbiorowej,
-
upowszechniania przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego,
-
kreowania pozytywnego obrazu Policji;
-
tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz z organami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie mieszkańcom sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu w ruchu drogowym, a także stworzenia warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia;
-
współdziałanie z innymi pionami i jednostkami Policji w zakresie:
-
pozyskiwania źródeł informacji celem ujawniania, wykrywania
i ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych oraz innych przestępstw, -
opracowania programów doskonalenia zawodowego w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli ruchu,
-
zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym podczas imprez i uroczystości, klęsk żywiołowych, katastrof
i innych wydarzeń nadzwyczajnych.
Do zadań Rewiru Dzielnicowych należy w szczególności:
-
prowadzenie ciągłego rozpoznania poszczególnych rejonów dzielnicowych pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mogących mieć wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa publicznego;
-
podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć zmierzających do zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń w przydzielonych rejonach dzielnicowego;
-
prowadzenie czynności służbowych w zakresie ścigania sprawców przestępstw
i wykroczeń oraz zmierzających do ustalenia miejsca pobytu lub ujęcia osób poszukiwanych; -
udzielanie pomocy i asysty przedstawicielom organów egzekucyjnych
i innym osobom uprawnionym; -
prowadzenie wywiadów na żądanie uprawnionych organów.
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo - Informacyjnych należy:
-
wykonywanie działalności prasowo – informacyjnej;
-
realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
-
współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
-
współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi oraz mediami zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
-
tworzenie, współtworzenie i współuczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej;
-
współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby właściwej komendy wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji.
Do zadań Zespołu do spraw Dyscyplinarnych należy w szczególności:
-
koordynowanie, opiniowanie i prowadzenie czynności wyjaśniających
i postępowań dyscyplinarnych w trybie rozdziału 10 ustawy z dnia
6 kwietnia 1990 roku o Policji; -
prowadzenie ewidencji postanowień i orzeczeń dyscyplinarnych oraz ewidencji pomocniczej dot. problematyki dyscyplinarnej;
-
prowadzenie rejestru postępowań dyscyplinarnych;
-
przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków dotyczących działalności Policji oraz nadzorowanie i koordynowanie zadań w tym zakresie w komórkach organizacyjnych Komendy i podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
-
prowadzenie ewidencji w zakresie skargowości oraz dokonywanie okresowych analiz i sporządzanie sprawozdań z tego zakresu;
-
sporządzanie analiz stanu dyscypliny i postępowań skargowych oraz okresowych i doraźnych sprawozdań w zaleconym zakresie;
-
realizowanie zadań związanych z wydarzeniami nadzwyczajnymi z udziałem policjantów i pracowników Policji.
Do zakresu zadań Wydziału Wspomagającego należy:
1. W zakresie kadr i szkolenia:
-
realizowanie czynności związanych ze stosunkiem służbowym policjantów i stosunkiem pracy pracowników, dla których przełożonym właściwym w sprawach osobowych lub pracodawcą jest Komendant;
-
realizowanie wstępnych czynności związanych z doborem do służby
w Policji; -
rozpoznanie, analizowanie i planowanie potrzeb w zakresie przyjęć do pracy w jednostkach Policji w których pracodawcą jest Komendant;
-
organizacja postępowań kwalifikacyjnych w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do pracy na stanowiska nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzenia w jednostkach Policji w których pracodawcą jest Komendant;
-
organizowanie naboru do korpusu służby cywilnej w Komendzie;
-
prowadzenie postępowań administracyjnych, w sprawach wynikających ze stosunku służbowego policjantów;
-
prowadzenie etatu Komendy i w podległych jednostkach organizacyjnych Policji;
-
realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
-
realizowanie zadań związanych z opracowywaniem projektu regulaminu Komendy;
-
realizowanie zadań dotyczących kadrowego zabezpieczenia jednostki zmilitaryzowanej Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
-
realizowanie czynności związanych z prowadzeniem zbiorów rozkazów
i decyzji dotyczących policjantów dla których przełożonym właściwym w sprawach osobowych jest Komendant; -
rozpoznawanie i analizowanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
-
organizowanie doskonalenia zawodowego lokalnego policjantów i pracowników Policji, a także prowadzenie testu sprawności fizycznej oraz sprawdzianów strzeleckich dla policjantów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
-
koordynowanie i realizowanie zadań z zakresu medycyny pracy na rzecz policjantów i pracowników Komendy oraz podległych jednostek organizacyjnych Policji.
2. W zakresie prezydialnym:
-
obsługa kancelaryjno – biurowa Komendanta Powiatowego Policji
w Chrzanowie, I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz wyznaczonych komórek organizacyjnych Komendy; -
ewidencjonowanie, gromadzenie, rozpowszechnianie i aktualizowanie aktów prawnych własnych i wpływających do Komendanta Powiatowego Policji w Chrzanowie;
-
prowadzenie kancelarii ogólnej;
-
protokołowanie i organizowanie narad i uroczystości okolicznościowych;
-
załatwianie spraw o charakterze ogólno – organizacyjnym zlecanych przez kierownictwo Komendy.
3. W zakresie finansów:
-
uczestniczenie w planowaniu wielkości limitu finansowego na dany rok budżetowy oraz analizowanie planu i czuwanie nad jego wykonaniem;
-
realizowanie w formie gotówkowej wydatków ujętych w ustalonej dla danej jednostki akredytywie budżetowej oraz ich rozliczanie w ustalonych comiesięcznych terminach w Wydziale Finansów KWP;
-
rozliczanie należności z tytułu dojazdów do służby, delegacji oraz na rzecz osób wzywanych;
-
sprawdzanie pod względem formalno - rachunkowym wynagrodzeń dla biegłych, należności za ekspertyzy, analizy, koszty badań osób zatrzymanych;
-
sprawdzanie pod względem formalno - rachunkowym dokumentów finansowych przedkładanych do wypłaty;
-
prowadzenie ewidencji niezbędnej do rejestracji wypłat równoważnika
z tytułu braku mieszkania dla celów ustalenia czasu powstania obowiązku podatkowego i dalszej jego realizacji oraz rejestru umów zleceń i biegłych; -
sporządzanie w odniesieniu do umów zleceń i powołań biegłych rocznych informacji o dochodach;
-
prowadzenie gospodarki kasowej w jednostce, w tym miedzy innymi:
-
pobieranie gotówki z banku, bądź z kasy KWP niezbędnej do finansowego zabezpieczenia realizowanych wydatków,
-
dokonywanie wypłat zatwierdzonych do realizacji dokumentów finansowych,
-
przyjmowanie do kasy wpłat z tytułu mandatów karnych gotówkowych i ich odprowadzanie do Urzędu Wojewódzkiego poprzez dokonywanie bezpośrednich wpłat gotówkowych w kasie lub na rachunek bankowy Urzędu Wojewódzkiego oraz prowadzenie oddzielnej ewidencji kasowej tego zagadnienia;
-
realizowanie wypłat pożyczek z koleżeńskiej Kasy Oszczędnościowo — Pożyczkowej policjantom i pracownikom Komendy;
-
przyjmowanie wniosków o wypłaty świadczeń, kompletowanie oraz nadawanie im dalszego biegu celem ich rozpatrzenia i ostatecznego załatwienia;
-
wykonywanie innych oraz zleconych przez Wydział Finansów KWP czynności w zakresie przygotowania i późniejszej realizacji dokumentów finansowych;
-
uczestniczenie w czynnościach inwentaryzacyjnych składników majątkowych pozostających w użytkowaniu jednostki;
-
rozliczenie środków otrzymanych na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego w ramach funduszu celowego - Funduszu Wsparcia Policji;
-
dokonywanie zgodnie z przeznaczeniem, sprawdzanie pod względem formalno – rachunkowym i rozliczanie wydatków na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego w ramach funduszu celowego – Funduszu Wsparcia Policji;
-
przyjmowanie, ewidencja i opracowywanie wniosków o świadczenia socjalne dla emerytów i rencistów Policji;
-
realizacja oraz prowadzenie ewidencji wypłat z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i funduszu socjalnego emerytów i rencistów policyjnych;
-
dokonywanie i sprawdzanie pod względem formalno – rachunkowym wydatków z dochodów władnych KWP w Krakowie.
4. W zakresie eksploatacji sprzętu transportowego:
-
prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu transportowego jednostki
w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego; -
wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowego dla wszystkich pojazdów używanych w jednostce;
-
wystawianie i rozliczanie miesięcznych zleceń na wykonanie czynności obsługi codziennej pojazdów, sporządzanie list OC;
-
dokumentowanie przebiegu pojazdów;
-
miesięczne rozliczanie pojazdów jednostki z wykonanego przebiegu
i zużytego paliwa, przygotowanie protokołów szkód w przypadku stwierdzenia przepałów; -
sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu KWP miesięcznych sprawozdań ze zużycia materiałów pędnych i smarów;
-
prowadzenie książki ewidencji materiałów pędnych i smarów;
-
przygotowanie do rozliczenia faktur za materiały pędne i smary zakupione na potrzeby Komendy;
-
przygotowanie planu potrzeb na wykonanie przeglądów okresowych pojazdów OT-2;
-
zlecanie resortowym oraz ogólnodostępnym stacjom obsługi wykonywanie napraw i obsługi pojazdów jednostki;
-
prowadzenie przygarażowego stanowiska obsługowo - naprawczego PSON;
-
wykonywanie w PSON drobnych napraw oraz obsługi sezonowego sprzętu transportowego jednostki;
-
utrzymywanie przygarażowego magazynu drobnych części zamiennych
i akcesorii oraz materiałów eksploatacyjnych MPiS; -
występowanie do Wydziału Transportu KWP z zapotrzebowaniem na części i akcesoria oraz MPiS na potrzeby KPP Chrzanów;
-
dokonywanie drobnych zakupów akcesorii oraz zlecanie usług wynikających z sytuacji awaryjnych;
-
prowadzenie gospodarki ogumieniem pojazdów jednostki - przechowywaniem opon zimowych i letnich, zlecanie usług wulkanizacyjnych, występowanie do KWP z zapotrzebowaniem na opony;
-
przygotowanie do rozliczania faktur za zakupione na potrzeby jednostki części zamienne, akcesoria oraz zlecone usługi naprawy sprzętu transportowego;
-
przekazywanie do KWP informacji o wypadkach, kolizjach lub innych uszkodzeniach sprzętu transportowego użytkowanego w jednostce;
-
prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji w książce ewidencji wypadków i kolizji służbowego sprzętu transportowego;
-
przygotowanie dokumentów i zgłaszanie szkód w zakładach ubezpieczeniowych;
-
sporządzanie i przesyłanie do KWP protokołów szkód;
-
wydawanie zaświadczeń do prowadzenia służbowego sprzętu transportowego dla policjantów i pracowników jednostki, prowadzenie ewidencji wydanych dokumentów.
5. W zakresie obsługi technicznej i eksploatacji obiektów:
-
uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i nadzór nad realizacją umów na dostawy i usługi w zakresie:
-
dostaw energii elektrycznej, gazu, energii cieplnej,
-
dostaw wody i odprowadzenia ścieków,
-
wywozu nieczystości stałych i płynnych,
-
usług kominiarskich,
-
innych usług specjalistycznych, wymaganych dla właściwej eksploatacji obiektów w tym m.in. obsługi wymiennikowni, przeglądów i napraw kotłów grzewczych itp. zakłada się, że umowy będą zawierane przez KWP przy udziale Komendanta Powiatowego Policji,
-
prowadzenie bieżących robót konserwacyjno - naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową, w tym m.in.:
-
wykonywanie przeglądów, badań, konserwacji, napraw instalacji i urządzeń w tym: elektrycznych, odgromowych, gazowych, grzewczych, wodnych,
-
wykonywanie przeglądów, konserwacji, napraw oraz prowadzenie eksploatacji agregatów prądotwórczych, prowadzenie książek eksploatacji zespołów prądotwórczych i rozliczanie zużytego paliwa,
-
udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków,
-
użytkowanie obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym,
-
zlecanie, w porozumieniu z KWP w Krakowie, usług w zakresie bieżących napraw;
-
prowadzenie książek obiektów budowlanych;
-
udział w opracowywaniu planów remontów eksploatacyjnych obiektów
i w ich realizacji; -
udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i w ich realizacji;
-
realizacja i nadzór nad zadaniami w zakresie bezpieczeństwa pożarowego;
-
zabezpieczenie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów, w tym: zakup drobnych materiałów do konserwacji i środków czystości dla podległych służb eksploatacyjno — gospodarczych;
-
prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez jednostkę i przejętych od KWP materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości, itp.
-
prowadzenie ewidencji pomocniczych, w tym m. in.: środków trwałych, gruntów, sprzętu i narzędzi w użytkowaniu, agregatów prądotwórczych, kojców.
-
zabezpieczenie sprzętu przeciwpożarowego i utrzymanie go w pełnej sprawności;
-
prowadzenie ewidencji wydatków;
-
zatrudnienie, obsługa i nadzór na pracownikami służb eksploatacyjnych (konserwatorzy, placowi, ogrodnicy, pracownicy obsługi, sprzątające);
-
prowadzenie wykazu stanowisk pracy osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne, bieżąca weryfikacja ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych uprawniających do obsługi tych urządzeń w odniesieniu do poszczególnych pracowników, kierowanie, w uzgodnieniu
z KWP, podległych pracowników na odpowiednie egzaminy kwalifikacyjne; -
udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy, użyczenia - zawieranych na podległym terenie oraz negocjowanie ich warunków, propozycji płatności;
-
sporządzanie kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen)
i uaktualnianie stawek czynszu; -
udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie jednostki;
-
udział w zebraniach wspólnot mieszkaniowych;
-
udział w planowaniu środków finansowych w pozycji budżetowej "administracja zlecona";
-
opisywanie pod względem merytorycznym i cyfrowym faktur wystawionych przez administratora;
-
przygotowywanie deklaracji podatkowych (podatek od nieruchomości) na dany rok kalendarzowy;
-
przekazywanie informacji dotyczących decyzji o trwałym zarządzie nieruchomościami Skarbu Państwa i zmian związanych z opłatą za trwały zarząd.
6. W zakresie działalności socjalno - mieszkaniowej:
-
wydawanie decyzji w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych i tymczasowych kwater będących w dyspozycji Komendanta Powiatowego Policji;
-
wydawanie decyzji przyznających i odmawiających uprawnienia do równoważnika za brak i za remont lokalu mieszkalnego, cofanie uprawnień, wydawanie decyzji w sprawach przyznania i odmowy przyznania pomocy finansowej, zwrotu równoważników i pomocy finansowej, prowadzenie innych postępowań z zakresu gospodarki mieszkaniowej w oparciu o przepisy k.p.a - w I instancji - dla policjantów, emerytów i rencistów policyjnych;
-
inne sprawy z zakresu gospodarki mieszkaniowej, w tym:
-
prowadzenie ewidencji potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy, emerytów i rencistów policyjnych,
-
prowadzenie ewidencji lokali mieszkalnych będących w dyspozycji Komendanta Powiatowego Policji,
-
prowadzenie ewidencji kart mieszkaniowych GL-34 policjantów, emerytów i rencistów policyjnych,
-
aktualizacja kart mieszkaniowych GL-34 oraz kart mieszkań pozostających w dyspozycji Komendanta Powiatowego Policji,
-
sporządzanie rozdzielników mieszkaniowych,
-
przygotowanie danych dla potrzeb planowania środków finansowych i sprawozdawczości,
-
opisywanie wniosków dotyczących wykupu lokalu mieszkalnych będących w dyspozycji Komendanta Powiatowego Policji, zgodnie z przyjętymi procedurami;
-
wypłata świadczeń wynikających z punktu 2 dla policjantów, emerytów
i rencistów policyjnych w oparciu o sporządzone w jednostce listy należności i zatwierdzone przez kierownika jednostki a zweryfikowane przez KWP; -
realizacja i prowadzenie ewidencji dopłat do wczasów dla policjantów;
-
realizacja zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników cywilnych w porozumieniu z KWP i w oparciu o regulamin z.f.ś.s. zatwierdzony przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji;
-
przyjmowanie i wstępna weryfikacja wniosków emerytów i rencistów policyjnych o świadczenie socjalne z funduszu socjalnego emerytów
i rencistów Policji.
7. W zakresie gospodarki materiałowo – technicznej:
-
prowadzenie gospodarki magazynowej (magazyn podręczny);
-
planowanie potrzeb w zakresie sprzętu i materiałów techniki specjalnej
i biurowej; -
dystrybucja sprzętu i materiałów w poszczególnych branżach otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
-
planowanie potrzeb w zakresie druków i formularzy policyjnych pochodzących z zaopatrzenia centralnego i wykonywanych w pracowni poligraficznej KWP oraz druków ogólnego przeznaczenia;
-
planowanie potrzeb w zakresie materiałów kancelaryjno - biurowych;
-
zgłaszanie potrzeb rzeczowo - finansowych z zakresu gospodarki materiałowo - technicznej różnych branż;
-
prowadzenie ewidencji pomocniczej wszystkich składników majątkowych pozostających w użytkowaniu komendy w zakresie gospodarki materiałowo - technicznej;
-
prowadzenie dokumentacji przychodowo - rozchodowej napojów chłodzących przysługujących policjantom i pracownikom Policji
w okresie letnim; -
sporządzanie wniosków policjantów uprawnionych do otrzymania wyposażenia specjalnego, odzieży roboczej i ochronnej oraz środków ochrony indywidualnej;
-
sporządzanie wykazów policjantów i pracowników cywilnych uprawnionych do otrzymania wyposażenia specjalnego i środków ochrony indywidualnej, środków higieny osobistej oraz ich dystrybucja na podstawie sporządzonych rozdzielników;
-
sporządzanie imiennych wykazów policjantów, którym przysługuje równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie w naturze, w okresie zimowym;
-
naliczenie i wyplata równoważnika pieniężnego na wyżywienie psów służbowych;
-
wykonywanie zadań związanych z realizacją usług weterynaryjnych
w zakresie leczenia psów służbowych; -
bieżący nadzór nad mieniem i odpowiedzialność materialna za powierzone składniki majątkowe;
-
składanie pisemnych zapotrzebowań w zakresie sprzętu i materiałów
w poszczególnych branżach; -
dokonywanie doraźnych zakupów materiałów eksploatacyjnych oraz drobnego wyposażenia;
-
prowadzenie ewidencji sprzętu w odpowiednich rejestrach;
-
prowadzenie postępowań szkodowych;
-
udział w inwentaryzacji składników majątku KPP;
-
udział w likwidacji składników majątku KPP.
8. W zakresie łączności:
-
nadzorowanie i kontrolowanie eksploatacji powiatowych węzłów łączności wraz z centralami, do poziomu Komisariatów Policji;
-
realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu łączności;
-
utrzymywanie w należytym stanie infrastruktury łączności w Komendzie i jednostkach podległych;
-
utrzymywanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego;
-
nadzór nad prowadzonym szyfrowaniem i kodowaniem wiadomości przekazywanych za pomocą technicznych środków łączności, z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony systemów oraz środków szyfrowych;
-
planowanie kosztów utrzymania systemów i urządzeń łączności, opłat za przesyłki pocztowe i rozmowy telefoniczne oraz niezbędnych inwestycji
i zakupu nowego sprzętu; -
utrzymywanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności;
-
realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności;
-
prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności
w Komendzie i podległych jednostkach; -
wykonywanie zadań z zachowaniem przepisów bhp i p.poż.;
-
realizowanie zadań mobilizacyjno-obronnych w zakresie łączności;
-
współpraca w powyższym zakresie z Wydziałem Łączności i Informatyki KWP w Krakowie.
9. W zakresie informatyki:
-
koordynacja procesu wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach podległych;
-
realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu teleinformatycznego;
-
utrzymywanie w należytym stanie infrastruktury teleinformatycznej
w Komendzie i jednostkach podległych, realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych; -
wykonywanie określonych czynności administracyjnych, związanych
z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych w Komendzie i jednostkach podległych; -
szkolenie pracowników Komendy i jednostek podległych, w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego;
-
planowanie kosztów utrzymania systemów i urządzeń teleinformatycznych oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu;
-
realizowanie zadań mobilizacyjno-obronnych w zakresie teleinformatyki;
-
współpraca w powyższym zakresie z Wydziałem Łączności i Informatyki KWP w Krakowie;
-
realizowanie zadań wynikających z przepisów w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji, uzyskanych w toku realizacji zadań oraz współpraca w tym zakresie z Wydziałem Wywiadu Kryminalnego KWP w Krakowie;
-
prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów informatycznych eksploatowanych w Policji w zakresie obsługi udostępnianych aplikacji oraz przepisów regulujących tematykę gromadzenia, przetwarzania
i udostępniania danych; -
sprawowanie nadzoru nad terminowością, kompletnością i aktualnością rejestracji wykonywanych w KSIP, przez jednostki i komórki organizacyjne Komendy.
Do zakresu zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1. W zakresie ochrony informacji niejawnych:
-
zapewnienie ochrony informacji niejawnych w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
-
prowadzenie postępowań sprawdzających, w tym kontrolnych postępowań sprawdzających;
-
uczestniczenie w zapewnieniu ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
-
uczestniczenie w zarządzaniu ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka w oparciu o wydane w tym zakresie przepisy;
-
prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i podległych jednostkach Policji albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, w zakresie określonym przepisami;
-
opracowywanie sprawozdań z działalności pionu ochrony jednostki;
-
współpraca ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego;
-
przeprowadzanie kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji,
w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów; -
zapewnianie przetwarzania informacji niejawnych w Komendzie przez kancelarię tajną;
-
uczestniczenie w procedurach wyjaśniających, związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych;
-
opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Komendanta, planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
-
nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w tym przetwarzanych w systemach teleinformatycznych jednostek Policji, oraz organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie ochrony danych osobowych;
-
realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości zespołu;
-
uczestniczenie w organizowaniu i przygotowaniu systemu ochrony obiektów Komendy;
-
weryfikacja i bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczegółowymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
-
prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów niejawnych wynikających z dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego dla tych systemów.
2. W zakresie kancelarii tajnej:
-
prowadzenie ewidencji dokumentów niejawnych otrzymanych, wysyłanych lub wydawanych;
-
powiadamianie adresata o otrzymaniu dokumentu niejawnego i wysyłanie go do adresata;
-
przekazywanie lub udostępnianie, za pokwitowaniem, dokumentów niejawnych do właściwych jednostek organizacyjnych Policji, komórek organizacyjnych lub pracownikom komórki organizacyjnej oraz sprawowanie bieżącej kontroli postępowania z tymi dokumentami, a także egzekwowanie ich zwrotu;
-
przyjmowanie i rejestrowanie dokumentów niejawnych powielonych;
-
zapewnienie należytej ochrony dokumentom niejawnym znajdującym się w kancelarii;
-
przekazywanie dokumentów niejawnych do archiwum;
-
organizowanie i koordynowanie działalności archiwalnej w jednostce;
-
gromadzenie, opracowywanie, porządkowanie i udostępnianie zasobów archiwalnych komendy;
-
koordynowanie działań dotyczących udostępniania przez jednostki podległe materiałów archiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom.
Do zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby i Pracy należy w szczególności:
-
przeprowadzanie kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
-
bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania lub ograniczenia tych zagrożeń;
-
sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz
w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny służby
i pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia
i zdrowia policjantów i pracowników Policji oraz poprawę warunków służby i pracy; -
w ramach kompetencji stanowiska udział w opiniowaniu w zakresie
bezpieczeństwa i higieny służby i pracy dokumentacji dotyczącej budowy, modernizacji lub remontów obiektów, a także nowo organizowanych stanowisk pracy (służby) i ich wyposażenia technicznego oraz udział w komisjach odbioru technicznego oddawanych do użytku obiektów i nowo organizowanych stanowisk pracy (służby) w Komendzie i Jednostkach podległych; -
przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
-
udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów oraz procedur dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
-
opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa
i higieny służby i pracy na poszczególnych stanowiskach służby
i pracy; -
udział w prowadzeniu postępowań powypadkowych policjantów
i pracowników Policji; -
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków w służbie i przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku służby i pracy;
-
doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
-
udział w pracach zespołów sporządzających karty oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk służby i pracy w Komendzie i Jednostkach podległych;
-
udział w pracach Komisji bezpieczeństwa i higieny pracy w Komendzie;
-
prowadzenie szkoleń wstępnych i koordynowanie szkoleń okresowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy dla poszczególnych grup policjantów i pracowników Policji oraz prowadzenie niezbędnej dokumentacji;
-
współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy.